Mmmmm vad gott det var

I går firade vi att Roger fyllt år och att Ankie snart fyller år. Och vi åt påskmat. Riktigt gott var det. Det var bara en miss. När jag skulle öppna vad jag trodde var stekt sill. Så visade det sig att det var STEK SILL. Och med 1timme tills att gästerna ska komma så var det bara att inse att vi fick vara utan stekt sill. Följden av detta blir även att jag för första gången i mitt liv ska prova att göra just stekt sill. Får se hur det går. Ska fixa till det när jag kommer hem i kväll.
När jag skulle leta upp en bra bild på påskmat så trillade jag över denna. Och jag som älskar hallon är bara tvungen att sätta in den. Och receptet med så kan ni ju prova. Det ska nog jag göra.
Färgglatt och läckert på buffén

Mascarpone- o limecrème m chokladtryffel o hallon


Mascarponecrème

2 st äggulor

3 msk strösocker

250 g mascarpone

1 st  lime, finrivet skal

1 msk pressad lime

1 dl vispgrädde

Chokladtryffel

70 st  mörk choklad, ca 70 % kakaohalt, helst Valrhona

1 dl vispgrädde

Servering

0,5 l  hallon, färska eller knappt tinade

0,5 knippe  färsk mynta

 Desserten räcker till 8 små dessertglas för den som bara vill ha en liten portion. Chokladen bör vara av hög kvalitet med minst 70 % kakaohalt, gärna Valrhona. Chokladtryffeln stelnar inte om chokladen inte är tillräckligt bra.


Gör så här

1. Crème: Vispa äggulor och socker pösigt. Tillsätt mascarpone, limeskal och saft och vispa ihop. Tillsätt grädden och vispa till en fast kräm. Fördela i glas och ställ kallt några timmar.
2. Tryffel: Hacka chokladen. Hetta upp grädden i en kastrull.
Ta av från värmen och rör ner chokladen och rör till en slät kräm, låt svalna något. Häll den över den kalla crèmen. Ställ i kylen.
3. Servering: Ta ut desserten minst 30 min innan den ska serveras så att tryffeln blir krämig. Lägg på hallon och garnera med färsk mynta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0