En dag i stan, gondolen och så flyinge plantskola

Måste börja med att detta inlägg hade jag nästan skrivit färdigt när jag tryckte på tillbakaknappen och allt försvann så lite sur är jag nu. Men jag vet ju att jag ska spara då och då. Men men synden straffar sig själv. Nu ska jag i alla fall spara som utkast. Det är ju på bra och dåligt att sitta med en laptopp i knät och skriva. Men nu börjar jag igen. Fredagen kom och Elin och Daniella skulle till stan för de hade inga kläder att ta på sig och så kan ju inte de stackars barnen ha det. Så vi körde in ganska tidigt.



Vi började med att släppa av flickorna vid Entré sen körde jag och Roger till Ikea. Elin skulle ha en liten billy bokhylla och någon korg och jag skulle titta efter någon present till Veronica som tar studenten. Vi var inte ensamma om att vara på Ikea. Var kommer alla från? Vi hoppade nästan helt över plan 2 eftersom vi inte skulle ha något där så behövde vi inte vara där heller. Och som sagt där var folk nog i alla fall. När vi var klara så tog vi en fika.


Sen körde vi vidare till K-Rauta. Där skulle vi titta på en förbränningstoalett. ( Till stugan) Och den verkade väl ok det är bara ett problem och det är att den kostar 32000:-. Sen såg vi ett utomhusbubbelbad det kostade "bara" 99000:- och då var det rea. Det blev vare sig bubbel eller toa. Vi gick till rusta i stället och köpte en ny utomhusdusch till stugan eftersom den andra gått sönder.



När vi var klara där så gick vi vidare till Plantagen som haft en hel del reklam och som verkar stort och bra.


Men vilket skit. Halv vissna blommor och inte ens bra priser. Så vi gick bara runt lite och tittade innan vi bestämde oss för att nu vill vi inte gå i fler affärer.


Så vi körde till Pildammsparken istället.


I pildammsparken finns en teater som förr spelade sommarteater varje år. Det är nu några år sen de slutade med det. Synd tycker jag för att det var alltid mysigt att springa i kullarna och vänta på att allt skulle börja. ( Jag sprang bara omkring när jag var barn)  Kaffekorg hade man med sig.
Här en bild från 2005


















Och här är kullarna




Alldeles vid teatern finns Margareta Paviljongen


Den byggdes till den Baltiska utsällningen 1914 och fick stå kvar. Här kan man boka in sig för bröllop. (tänkte att det kunde var bra för dig Bitte att veta).





Jag har alltid trivts här kanske har det att göra med att jag och farmor brukade åka hit ofta tillsammans med hennes väninna Margit. Så gick vi omkring och tittade på blommorna och fåglarna som satt i stora burar vid paviljongen. Dessa hade jag tänkt titta på nu med men de var tomma så jag fick nöja mig med blommorna och de är inte fy skam de heller.
Denna gång leder från paviljongen.


Det finns en avdelning som de kallar barnensträdgård. Här hjälper förskolebarn varje år till att plantera blommor och så kan man stå staty i mitten. Jag var tvungen att prova.


Det finns fåglar i alla fall i parken dessa mötte vi först

Sen kom vi till dess skönheter. Som genast kom springande/simmande när jag kom. Men när de såg att jag inte hade någon mat med mig så blev de besvikna och vände om.


Nu började vi bli hungriga och tog oss så sakta tillbaka mot paviljongen.



På väg dit passerade vi stället där toaletterna alltid legat och det gjorde de nu med fast nu var de utbytta till nya fina. Rent och snyggt var det. Bland annat så spolade det en extra gång när man öppnade dörren för att gå ut.


Så kom vi då till cafet/resturangen
Restaurat Margareta Paviljongen

Så här kan det se ut när de har bröllopdär ( Bitte)
Bröllopsdukning

Men vi satte oss på altanen



Efter en stunds avkoppling och en god kopp kaffe på maten så ringde vi till flickorna och de fanns på triangelnsköpcentrum så vi körde dit.


Nu var flickornas pengar slut så de var nöjda och på väg hem så stannade vi till i Staffanstorp hos en gammal man som har en gammeldax handelsträdgård. Ni vet man går omkring i växthuset och så har de alla sina sommarblommor där. Och inte kan man betala med kort och inte har de någon kassa apparat men deras sommarblommor är fina. Och verkligen drivna med kärlek. Glömd ta kort men ni får tro mig på mitt ord. I stället tog jag kort på väg därifrån tyckte att det såg så fräckt ut bland molnen


I går så fixade till på Elins rum och på kvällen kom vi på att vi kunde ju gå till Gondolen så det gjorde vi.
När vi satte oss så fick vi menyerna och hade knappt hunnit och öppna dem innan hon kom och frågade om vi ville beställa. vi var inte klara och jag visste ju inte vad jag skulle äta så jag visste inte heller vad jag skulle dricka. Men Roger visste att han skulle ha Öl och Elin skulle ha läsk. Sen kom Rogers öl och Elins läsk sen hände inte något på en låååååååång stund. När hon kom tillbaka till slut så beställde vi och en stund senare som min och Elins mat. Rogers Pizza tog säkert 5-10 minuter till. Sen kom den och vi åt och var nöjda för även om servicen inte var den bästa så var maten god. När hon kom tillslut så bad jag att få menyn igen för att se om de hade någon god efterrätt. Menyn kom och inte fanns där några efterätter inte. Efter lång väntan så kommer hon igen och jag säger att vi skulle titta på om ni hade någon god efterrätt. Då berättar hon att nej de har glass med chokladsås eller hallonsås och så har de camenbert med men att det inte stod på menyn. Varför kan man undra. Nå jag nu hade vi väntat så länge att vi sa att vi struntade i det. Betalde och gick hem. Tog en del bilder eftersom det var så mkt väntande.






Så är det då söndag och vi kör till Flyinge för att titta på blommor. Tog lite bilder på vägen dit.



Flyinge plantshop tycker jag om. Där så mkt att titta på.



Vi köpte vad vi skulle ha och körde hem. Här är lite bilder på vad vi köpte



Hängpelargonierna kommer från staffanstorp
Och så har vi tagetes som Roger älskar.




Och så bla några tomatplantor från staffanstorp



Så då är då äntligen detta inlägg klart.

Kommentarer
Postat av: Bitte

Verkar som det är dax för mig att gifta mig hahaha.

Fan vad drygt på gondolen och alla ska ju få sin mat samtidigt. Jag har inte ätet där på länge bara taget hem pizza någon gång.

Fina foto som vanligt

2009-05-24 @ 22:14:30
URL: http://bitteohl.blogg.se/
Postat av: rovie

Det var mycket fina bilder du har här. Lyckad resa.



Stackars lilla måsunge som hamnade just där. Tur att hade er som hjälpte till.



Tack för din kommentar.

2009-05-25 @ 22:40:58
URL: http://rovie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0