Hata danska grisbönder

Både i går och idag har man på nyheterna pratat om hur de danska grisarna har det. Man har berättat om hur de inte kan ligga ner alla på en gång för att det finns det inte plats för. Man pratar om liggsår och om avklippta svansar.

Jag blir så arg/ ledsen över att vi människor som kan vara så fantastiska som kan rädda liv som inte borde gå att rädda. Vi kan åka till månen. Vi kan åka långt ner i de djupaste haven. Men vi kan fortfarande inte fatta att djuren är inte till för att plågas. Att höra den danska bonden säga. - Jag har dem inte för att jag ska klia dem bakom öronen, jag har dem för att tjäna pengar.

Det får mig att vilja åka till den bonden och dra av honom öronen och klippa av honom svansen och så menar jag den på framsidan.

Detta är inte något nytt. Att danska bönder har ett helt annat synsett på våra kära djur är sedan länge känt.  Men jag kan inte förstå att vi svenskar inte har lärt oss. Köp INTE skiten så lär de svenska inköparna sig att ställa krav på uppfödarna. Imorse hörda jag en tok på jag tror det var ICA som sa att de danksa grisarna har det näst efter Sverige bäst i Europa. VAD hjälper det. Att det är ännu värre någon annan stans är väl inte något försvar.  Det är som att säga till något misshandlat barn i Sverige att du ska vara glad att du bor här hade bott i Afrika hade du kanske inte haft någon mat.

Jag köper alltid bara Svenskt kött. Det får hellre bli korv än dansk fläskfilé. Jag köper bara ägg från frigående höns. Jag försöker tänka närproducerat. Det är inte lätt alltid. Det är säkert så att det ibland även i min korg hamnar felaktiga saker men jag försöker i alla fall alltid. Och när jag står där i affären och väljer ex köttfärs istället för dansk fläskfilé fast att köttfärsen kanske är billigare. När jag väljer de dyrare äggen framför burhunsäggen så är valet lätt att göra. Tänk bara en liten sekund på djuret.

Så nu har jag spytt ut min ilska lite. Hoppas att denna debatt som nu är i medierna kan få några till att säga nej tack till danskt kött.

Och innan någon säger det så, ja jag vet att kanske inte alla svenska grisar har det bra. Och därför efterlyser jag mer kravmärkt kött i butikerna.

det finns även undagtag i danmark: Poul Skovgaard driver en helt igenom ekologisk uppfödning av grisar på sin gård.
http://www.okologi.dk/Om_%C3%98kologisk_Landsforening/Landmandsportraetter/Skovgaard.asp
Här kommer en bild på en glad och lycklig gris
Badande grisar

Och när vi är igång så kan vi leta upp en höna och några ägg.
kyckling, höna (Gallus gallus) foto
ägg

Kommentarer
Postat av: ingrid

Jag mår illa när jag hör om djurplågeri, men jag är ändå glad att det kommer fram. Förhoppningsvis kan debatten få folk att vakna och inte handla det danska köttet, oavsett hur billigt det är. Jag har inte köpt danskt eller annat utländskt kött på många år. Och heller aldrig burägg. Jag köper ofta quorn och liknade produkter, de är jättebra som kött dessutom nyttigare. För även i Sverige förekommer djurplågeri och levande skållade grisar. Själv undviker jag helst kött, men tyvärr finns det en i familjen som påstår att han måste ha kötträtter ibland. Då blir det det svenska och om möjligt kravmärkt.



Och inför EU-valet,observera att folkpartisten Fredrik Malm tycker att vi ska införa Halal-slakt i Sverige, det ska han framföra i EU.

2009-05-27 @ 10:48:04
Postat av: tess

Tyvärr far djur illa även här så de e inte bara Danska grisbönder vi ska banlysa... //Tess

2009-05-27 @ 12:20:10
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Kristina

Nu är jag ännu gladare att jag inte äter sådant kött utan bara lamm och fågel. Vi säger alltid att våra djur blir lika bortskämda som barnen blev när de var små. Lite extra godis på kvällen måste de ha så om det är en hund, katt , höna eller får. Men visst äter vi dem men det bästa köttet man får av ett "slaktdjur" det är ett djur som levt i harmoni och välbehag i hela sitt liv. Man skall aldrig glömma att vi är lika mycket beroende av djuren som djuren är av oss och som man behandlar ett djur blir man behandlat av djuret. Och du vet själv hur glyttiga alla våra djur är =)

Sess vi på fredag?

2009-05-27 @ 12:54:26
URL: http://hönsagget.blog.se
Postat av: ingmarie

Tyvärr har du nog alldeles rätt!Men behöver man gå så långt som till Danmark för att förfasas?Tänk alla djur speciellt då katter som jag fullkomligt älskar,de har väl eller inte direkt någon hög status där jag bor i alla fall!(skåne)

Skaffar du djur o inte tycker om dom så märks det direkt!Men glöm inte bort att det finns de som har djuruppfödning o sköter det exemplariskt!Men de är för få tyvärr

2009-05-29 @ 19:02:02
URL: http://frujacobsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0